VIGTIG - information vedrørende Corona Virus


AKTUEL STATUS FOR FREMADRETTEDE BESTILTE REJSER - Opdateret 9. JUNI 2020

Vi gør, hvad der er muligt for at holde os underrettet om situationen i forbindelse med Coronavirussen og følger nøje rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet. Udenrigsministeriet har åbnet op for rejser til Tyskland, Norge og Island med afrejse fra 15. juni 2020. Se venligst mere om lokale restriktioner på: www.um.dk. Udenrigsministeriet fraråder afrejse til resten af verden frem til 31. august 2020. Se venligst yderligere på www.um.dk

AFREJSER FREM TIL 31. AUGUST 2020
På baggrund af den seneste udmelding fra Udenrigsministeriet den 29. maj, hvor der frarådes alle ikke nødvendige rejser til hele verden frem til 31. august med ovenstående undtagelser til Tyskland, Norge og Island, har du ret til at afbestille din pakkerejse og få dækket dine indbetalinger. Derudover har den nuværende situation bevirket, at de fleste luftfartsselskaber har lukket trafikken ned, de fleste hoteller worldwide har eller har haft lukket ned, krydstogtsrederier har indstillet driften foreløbig og mange events og arrangementer er annulleret. Alt dette påvirker situationen lige nu. Dog mærker vi også, at det så småt begynder at lysne og åbne igen forude.

Vi følger udviklingen tæt - ikke mindst den generelle opstart af aktiviteter ude i verden.

Hele turistindustrien på verdensplan er sat på ”standby”, og de udfordringer der p.t. søges løst på regerings- og EU plan for den Europæiske Turistindustri afventes. På nuværende tidspunkt har vi fra myndighederne ikke modtaget retningslinjer længere frem end til gæster med afrejse frem til 14. april.

Vi har dog en forhåbning om, at der snarest muligt kommer en afklaring på de fremadrettede regler omkring håndtering af afdækning af beløb indbetalt for pakkerejser. Der er en Pakkerejselov, der er vedtaget indenfor Europa, men i den ekstraordinære og usædvanlige situation, som vi befinder os i lige for tiden, anses den for værende delvis trådt ud af kraft, da de fortsatte udmeldinger er afhængige af de politiske vedtagelser. Én ting kan I dog få bekræftet: Jeres indbetalte beløb for en pakkerejse er sikret fuld dækning på en eller anden måde.

VI KONTAKTER ALLE I RÆKKEFØLGE 
Vi kontakter alle i den rækkefølge, de skal rejse. Det betyder, at de, som skal afsted snarest, kontaktes først. For alle rejser, som skal annulleres, kan dette ske tidligst 7 dage før afrejse.

Samtidig forsøger vi løbende at sende en generel information ud til gæster med afrejse indenfor den næste måneds tid, således man har lidt at forholde sig til. Men for både jer og os er det meget svært at navigere i øjeblikket, idet der hele tiden sker ændringer. Vi arbejder også hårdt på at kunne tilbyde nogle tilsvarende rejser som købt - dog med afrejse i 2021.

ÆNDRING AF REJSE 
Ønsker du at foretage en ændring af din allerede købte rejse med afrejse inden 31. august, beder vi dig kontakte os. Vi vil da undersøge hvilke ændringsmuligheder, vi kan tilbyde. Skal du rejse efter 31. august er udgangspunktet, at rejsen gennemføres som planlagt, og de almindelige bestemmelser træder i kraft. Har du et ønske om en ændring efter dette tidspunkt, vil vi dog anbefale, at du tager kontakt til os, da vi i nogle tilfælde kan tilbyde nogle lempeligere vilkår, men det afhænger af den konkrete tur. Vi må dog understrege, at der er stor forskel på hvilken rejse, det drejer sig om. Så kontakt os per telefon eller mail. Telefon mandag-fredag fra kl. 10.00-15.00 er 70 10 63 43 eller mail: info@osterlindet.dk

Vi er i løbende dialog med alle vores samarbejdspartnere og leverandører og udarbejder løbende tilbud på rejser med afrejse næste år til samme rejsemål som købt i år. I rigtig mange tilfælde kan I få jeres rejse i år ændret til tilsvarende rejse næste år og i nogle tilfælde til samme priser. Vi kontakter jer med oplæg løbende, efterhånden som vi får produkterne på ”hylden”.

DÆKNING AF INDBETALT BELØB TIL ALLEREDE KØBT REJSE 
Har du afrejse inden 31. august og mangler at indbetale restbeløb, skal du kontakte os, da du ikke på nuværende tidspunkt skal indbetale yderligere, medmindre andet er aftalt.

Har du købt en rejse til udlandet med afrejse senest 31. august, har du med rette krav på at få det indbetalte beløb refunderet, medmindre du har valgt at modtage en voucher eller ombooket til anden rejse. Som både vi og medierne løbende har orienteret om, er hele turistindustrien hårdt ramt af Covid-19. Det har bevirket, at branchen som helhed har måttet søge om lånepakker. Det er også bevilliget, men retningslinjerne er endnu ikke forelagt branchen. Der er p.t. følgende scenarier og faser i forbindelse med refusioner:

FASE 1 – gæster med afrejse fra 13. marts til 13. april 2020

  • Alle gæster, der har ønsket refusion, har modtaget refusion, og gæster, der har ønsket voucher, har modtaget disse. Der er ligeledes foretaget ombooking af gæster, der har ønsket ombooking til en senere rejse.



FASE 2 – gæster med afrejse fra 14. april til 10. maj 2020

  • Alle gæster, der har ønsket refusion, har modtaget refusion, og gæster, der har ønsket voucher, har modtaget disse. Der er ligeledes foretaget ombooking af gæster, der har ønsket ombooking til en senere rejse.



FASE 3 – gæster med afrejse fra 11. maj til 31. maj 2020

  • Gæster, der har ønsket vouchers eller ombooking, har modtaget eller vil indenfor kort tid modtage materiale på dette.
  • Ingen gæster har modtaget den ønskede refusion.

HVORFOR SÅ IKKE?

For Fase 3, hvor Udenrigsministeriet fraråder udrejse frem t.o.m. 31. maj, har vi ikke modtaget en udmelding fra myndighederne endnu. Vi ved, at der forhandles om forskellige scenarier, ligesom vi er bekendte med, at man har EU involveret i forhandlingerne. Fase 3 KAN (og vi siger ikke, at det bliver sådan) indeholde en løsning, hvor I som gæster bliver tvunget til at modtage en voucher.

I den forbindelse vil vi gerne understrege, at jeres penge ikke vil være tabte – ej heller såfremt I overhovedet ikke ønsker at rejse ud mere. Som udgangspunkt er de informationer, vi har, at en voucher vil have en gyldighed på 18-36 måneder. Men efter 12 måneder vil den kunne ombyttes til udbetaling. Indtil nu er intet vedtaget – dette er blot en information om, hvad der bl.a. diskuteres.

FAKTA – Fase 3 kan komme til at trække lidt ud med afregning, hvilket vi fortsat håber på forståelse for.
BEMÆRK:  Selvom du har valgt at få penge retur, hvilket respekteres, så vil vi løbende sende tilbud på attraktive ture til næste år, som er sammenlignelige med den rejse, du havde købt med afrejse i ca. samme periode


FASE 4 – afrejse fra 1. juni til 31. august
Denne fase 4 har vi meget lidt kendskab til. Som udgangspunkt frarådes alle ikke nødvendige rejser til hele verden frem til 31. august – medmindre din rejse går til Tyskland, Norge eller Island. Disse lande kan man som udgangspunkt rejse til efter 15. juni ifølge Udenrigsministeriet. Situationen er...

  • Ingen har endnu modtaget hverken vouchers eller refusion på nuværende tidspunkt (2. juni 2020)
  • I indeværende uge vil der blive udsendt generel information om status og fremgangsmåde på Fase 4.
  • Uanset om du har modtaget information eller ej, kan du allerede nu rette henvendelse til os og forhøre om alternativ rejse på senere tidspunkt eller udbede en voucher til indløsning på et senere tidspunkt.
  • Står du for at skulle foretage en restindbetaling på en rejse, skal du ikke  foretage dette, før du evt. har været i kontakt med os.

Vi følger udviklingen tæt, og har du ikke haft kontakt til os, tager vi kontakt til jer senest 7 dage før planlagt afrejse. Vi vil også her i Fase 4 løbende forsøge at sende tilbud på tilsvarende rejse på et senere tidspunkt. 

Ønskes refusioner i Fase 4, kan vi på nuværende tidspunkt ikke informere om mere, men vi håber, at vi snart bliver ”klogere” – vi afventer de næste Regeringsudmeldinger. Endnu engang må vi bede om jeres tålmodighed. Denne yderligere forlængelse fra Udenrigsministeriet her lige til højsæsonen bevirker, at vi er ekstra presset med de administrative følger af denne situation. Men vi gør, hvad vi kan for at arbejde bedst hurtigst muligt.

INFORMATION OM REJSER

KRYDSTOGTER
Costa Cruises
Har indstillet al sejlads frem t.o.m. 31. juli. Costa Cruises tilbyder at ændre krydstogter på lempelige vilkår, såfremt du ikke ønsker at sejle i perioden 1. til 31. august. Kontakt os for muligheder. Det gælder ikke evt. tilkøb af flybillet, da denne behandles individuelt.

MSC Cruises
Har indstillet al sejlads frem t.o.m. 10. juli. MSC Cruises tilbyder at ændre krydstogter på lempelige vilkår, såfremt du ikke ønsker at sejle i perioden 11. juli til 30. september. Det gælder ikke evt. tilkøb af flybillet, da denne behandles individuelt.

Kontakt os for yderligere information.


STORBYER OG BADEFERIE
Vi orienterer løbende om eventuelle ændringer i forhold til fly og hoteller. Vi følger nøje åbninger og lukninger af ruter, hoteller og lande. Vi byder løbende på nye rejser i takt med, at det igen findes forsvarligt at besøge andre lande.

MOTORSPORTSREJSER
Formel 1

Også på Formel 1 rejser verden over er vi udfordret. Der har løbende været nogle annulleringer af løb samt udsættelser af løb, og rygterne går, at opstart på sæsonen kan blive uden tilskuere. Fra løbsarrangørernes side forsøges at sammensætte en kalender for 2020 ,og det er bestemt deres intentioner, at de helst vil afvikle løb med tilskuere. Så også på denne ”konto” er ”tålmodighed en dyd” – vi vender tilbage og melder ud, så snart vi har noget nyt.

SPECIALTILBUD til ALLE der har købt en Formel 1 rejse: Vi tilbyder p.t. at udstede en voucher, som du kan gemme til senere, uanset hvilket løb du har købt til. Dette tilbud er i første omgang åben frem til 30. juni.

Ønsker om refusion kan vi først efterkomme, når/hvis et løb bliver direkte annulleret ELLER såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejser til det pågældende land. Ligeledes er vi her afventende og afhængige af myndighedernes fremadrettede beslutninger om låne-/hjælpakker.

Le Mans
Blev allerede for flere måneder siden flyttet til afvikling 19/20 september – og foreløbig er udmeldingerne fra Frankrig er, at Le Mans 2020 forventes gennemført med tilskuere på vanlig vis. Dog vil der være de gængse restriktioner, man skal forholde sig til under opholdet.  Salget er fortsat åbent.


HUSK OGSÅ NÅR DU REJSER FREMOVER
Hav dine forsikringer på plads – vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring om både afbestillingsforsikring og rejseforsikring – se mere her:. 

SUNDHEDSSTYRELSENS RÅD - bør også følges på din rejse fremover
Vores højeste prioritet - både før, under og efter din rejse - er din sikkerhed og sundhed. Derfor anbefaler vi på det kraftigste, at du altid følger gældende retningslinjer og vejledninger fra det enkelte rejselands sundhedsmyndighed.

I Danmark anbefaler vi, at du følger Sundhedsstyrelsens gode råd:

  • God håndhygiejne, primært håndvask, evt. hånddesinfektion, hvis hænderne er rene og tørre.
  • Host eller nys i dit ærme - ikke dine hænder
  • Undgå håndtryk, kindkys og kram - begræns den fysiske kontakt
  • Vær opmærksom på rengøring - både hjemme og på arbejdspladsen
  • Hvis du er ældre eller kronisk syg - hold afstand og bed andre tage hensyn

Hermed beskytter man både sig selv og andre mod smitte.

Nedenstående kan du finde relevant information om den aktuelle situation:

Status:
Ring for priser på 7010 6343